Коя е най-смъртоносната кола в света? Porsche Carrera GT, което отне живота на Пол Уокър и още дузини мъже и жени, не успели да укротят дивата му мощ? Някое друго мъчноуправляемо спортно чудовище?

Не, според института за безопасност Global NCAP най-опасната кола в света всъщност е 3.5-метрова малолитражка с еднолитров мотор и максимална мощносхт 66 конски сили, пишат от Automedia.

Global NCAP се зае да тества най-популярните модели на индийския пазар и установи доста посредствена безопасност при коли като Hyundai Grand i10 и Kia Seltos. Но дори и те бяха засенчени от Maruti Suzuki S-Presso, която в краш-тестовете постигна абсолютна нула. Произвеждан от индийската дъщерна компания на Suzuki, този автомобил е всъщност най-популярният в сегмента си на огромния местен пазар.

Global NCAP обаче тества базовите версии на автомобилите, а при S-Presso стартовото ниво има само една въздушна възглавница - за водача, и не разполага дори с такива общоприети елементи на безопасността като триточкови колани и автоматични обтегачи за тях. Нито пък има ISOFIX за монтиране на детски столчета.

Цялостната структура на автомобила също бе определена от института като "нестабилна". Привидно при удара с 64 км/ч пътническата клетка остана недеформирана, но всъщност инспекцията показа опасни изкривявания на отделни елементи и пропуквания. Всъщност единственото, което е в безопасност в този модел, е главата на шофьора. Коленете и торсът му са сериозно застрашени, а за пътниците безопасността е оценена като "много слаба".

"Много разочароващо е, че производителят с най-голям дял на индийския пазар може да предложи толкова ниско ниво на безопасност", коментира секретарят на Global NCAP Алехандро Фурас. Той подчертава, че местни индийски компании като Mahindra и Tata са се справили с тестовете с напълно задоволителни резултати.

Все пак трябва да отбележим, че краш тестът на горкото S-Presso изглежда несравнимо по-добре от някои шампиони от миналото, като например Daewoo Nubira или абсолютния ни фаворит Cherry Amulet. Китайският модел, изкопиран външно от Seat, при изпитанията показа, че структурно няма нищо общо с испанския си първообраз, и буквално смля тестовия манекен (вижте видеото горе). Впрочем преди няколко години видяхме една бройка от Amulet да се продава на автоборса в Шумен. Искрено се надяваме да не си е намерила купувач.

В защита на S-Presso обаче трябва да се каже, че допълнителни въздушни възглавници и триточкови колани са налични в по-високите нива на оборудване. А базовото пък постига цена, каквато не е по силите на нито един модел от европейския пазар: едва 4202 евро.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase